Geluidsgolven

Dick Raaijmakers en Sonologie

Componist, muziektheatermaker en beeldend kunstenaar Dick Raaijmakers (1930 - 2013) geldt als een grote vernieuwer. Zijn veelzijdige oeuvre omvat een periode van zo'n vijftig jaar, beginnend bij de eerste elektronische popsong aller tijden: Song of the Second Moon uit 1957. In de vele installaties, muziek-, theaterperformances en andere sonische experimenten die daarop volgen, is hij steeds zijn tijd ver vooruit gebleken. De tentoonstelling Geluidsgolven toont werk van Raaijmakers samen met dat van een nieuwe generatie kunstenaars die geluid en beeld op een verrassende manier laten samensmelten.

In 1967 lanceert Dick Raaijmakers voor het eerst het principe van de Ideofoon: een luidspreker als actieve ‘spreker’ die eigen muziek componeert. Van 1968 tot 1970 ontwikkelt hij dit principe verder, resulterend in grote installaties die hij allemaal de titel Ideofoon meegeeft (een samensmelting van ‘idee’ en ‘foon’ dat zoveel betekent als klanksegment of eenheid van geluid). Op de tentoonstelling is Ideofoon III te zien, een installatie bestaande uit vier grote luidsprekers. Voor het hart van deze ‘sprekers’ hangen metalen plaatjes die beurtelings worden weggeslingerd in een eeuwig durende herhaling.

De tentoonstelling brengt dit werk van Dick Raaijmakers bijeen met werken van een nieuwe generatie beeldend kunstenaars met een fascinatie voor geluid: Barbara Ellison, Matthias König, Yota Morimoto en Bram Vreven.

Ideofoon3 (1970) / Dick Raaijmakers / Festival Dag in de Branding / Gemeentemuseum Den Haag / 16 mei 2015 from Bram Vreven on Vimeo.

Afbeeldingen