Maaike Schoorel

Londen | New York | Rome | Amsterdam

“Mijn werk is luid en aanwezig, zoals gefluisterde woorden snoeihard kunnen aankomen.” - Maaike Schoorel

Het werk van Maaike Schoorel (1973) doet een appèl op het kijkvermogen van de toeschouwer. Wie goed kijkt, ziet dat het ogenschijnlijk monochrome oppervlak is opgebouwd uit geschilderde lagen: romig of ijl, wit of juist intens zwart. Wie langer kijkt, ontdekt vormen, figuren of zelfs een voorstelling. Dit najaar toont GEM de sleutelstukken (gemaakt tussen 2004-2016) uit Schoorels oeuvre ontstaan in wereldsteden als Londen, New York, Rome en Amsterdam. Daarnaast is nieuw werk te zien dat speciaal voor deze tentoonstelling is gemaakt.

Op het eerste gezicht lijken de doeken van Maaike Schoorel zo goed als leeg. Je ziet wat subtiele penseelstreken, zachte kleurnuances, een glinstering hier en daar. Op zoek naar aanknopingspunten beginnen je ogen te bewegen over het canvas. Pas na een langere tijd openbaart zich een voorstelling: een stilleven met een flesje Spa Blauw, een picknickend gezelschap gekleed in vrijetijdskleding, een strandgezicht of landschap.

Schoorels onderwerpen zijn veelal te herleiden tot klassieke schildergenres, maar hebben ook een uitgesproken eigentijds karakter. Ze gebruikt zelfgemaakte snapshots, foto’s uit haar eigen familiealbums of opgeslagen herinneringen en dromen als uitgangspunt. Uiterst spaarzaam geschilderd, brengen de voorstellingen een interval tussen zien en begrijpen teweeg, waarin de verbeeldingskracht van de kijker wordt aangezwengeld.

Bewuste waarneming

In een beeldcultuur die wordt gedicteerd door een overdaad aan snel opeenvolgende prikkels, neemt Schoorel met haar schilderijen een unieke plaats in. Ogenschijnlijk leeg dwingen de doeken tot vertraging en vereisen een bewuste waarneming van de kijker. Zoals stilte oorverdovend kan zijn, zo dwingen de werken een opperste concentratie van het oog af.

Met haar uitgesproken schildersgebaar past Schoorel in het rijtje van hedendaagse kunstenaars, zoals Tjebbe Beekman en Michael Raedecker, wiens werk refereert aan de traditionele schilderkunst. GEM/Gemeentemuseum Den Haag besteedt regelmatig aandacht aan deze nieuwe, internationaal georiënteerde generatie die de mythische status van Nederland als schilderland voortzet.

Maaike Schoorel studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan Royal College of Art in Londen. Sinds haar debuut in 2002 bij galerie Stigter Van Doesburg (Amsterdam) is er veel belangstelling voor haar werk. Haar schilderijen zijn aangekocht door musea in binnen- en buitenland en getoond in onder andere het Frans Hals Museum (Haarlem), Stedelijk Museum (Amsterdam), Museum Kunst Palast (Düsseldorf) en Saatchi Gallery (Londen). Na jaren in steden als Londen, New York en Rome te hebben gewoond, is ze sinds kort terug in Nederland. De tentoonstelling in GEM toont een selectie werken uit de periode 2004-2016 en nieuwe werken die zijn ontstaan in haar huidige woonplaats Amsterdam.

Afbeeldingen