Magali Reus x T.A.C. Colenbrander

Parallel Bones
Magali Reus, Clementine (Grapes and Feathers), 2024, mixed media, 36 x 36 x 45 cm, photo: Eva Herzog, courtesy of the artist.

Parallel Bones in KM21 in Den Haag verweeft het werk van twee makers die bijna een eeuw uit elkaar leven. Kunstenaar Magali Reus zoekt wrijving en verbinding met collectiestukken van 19e-eeuwse vormgever T.A.C. Colenbrander.

Parallel Bones is een bijzonder project van Magali Reus in de vorm van een duo-tentoonstelling met vormgever T.A.C. Colenbrander (1841-1930), een van de grondleggers van de Art Nouveau in Nederland. In Parallel Bones deelt Reus’ eigen werk de ruimte met de collectiestukken van Colenbrander: tapijten, tapijttekeningen, borden, vazen en biscuitmodellen die dienden als voorbeeld voor plateelschilders. De voorwerpen zijn te zien op een ongebruikelijke manier – werken en objecten die normaal rechtop staan worden bijvoorbeeld op een hoek van 90 graden getoond met speciale dragers die Reus met 3D-scans heeft gemaakt. De sculpturen en installaties van Reus gaan in speelse dialoog met ongeveer 45 werken van Colenbrander uit de museumverzameling, waarvan velen niet eerder getoond. Ter gelegenheid van Parallel Bones zijn bovendien vier sculpturen van Reus te zien in de entreehal van het naastgelegen Kunstmuseum Den Haag. 

“Het is geweldig hoe Magali met haar werk deze collectiestukken tot leven brengt. Door deze werken en objecten zo te laten zien zal je als bezoeker ook stuiten op onverwachte inkijkjes in die stukken, je ziet dingen die je normaal niet kunt zien. Tegelijk krijgen alle stukken in de tentoonstelling daarmee een koppig en onhandelbaar karakter: objecten met een trotse eigenheid, puur om te bewonderen voor wat het is in plaats van te zien als gebruiksvoorwerp.” 

– Yasmijn Jarram, conservator KM21

Candlesticks en Clementines
Magali Reus (Den Haag, NL, 1981) haalt veel van haar inspiratie uit functionele, alledaagse voorwerpen, zoals een lege marmeladepot of een straatlantaarn. Door haar intuïtieve omgang met materialen, en haar extreem precieze werkwijze in de constructie, compositie en afwerking, weet Reus de vertrouwde eigenschappen van deze objecten volledig te transformeren, waardoor onze kijk erop verandert. Ze combineert een breed scala aan technieken, van handwerk zoals vlechten, borduren en houtsnijden, tot industriële methoden als CNC-frezen, poedercoating en 3D-printen. Door deze fysieke transformaties verliezen de objecten hun oorspronkelijke functie en krijgen ze een nieuwe, vrije identiteit. Hoewel de werken er strak uitzien, hebben ze ook een poëtische en humoristische kant – ze voelen bekend, maar blijven tegelijkertijd vreemd en moeilijk te categoriseren.

Colenbrander: biscuitmodellen en vroege abstractie
Reus is al jaren bewonderaar van het oeuvre van vormgever en ontwerper T.A.C. Colenbrander, die wordt gezien als een van de grondleggers van de Art Nouveau in Nederland en een groot deel van zijn leven gevestigd was in Den Haag. Colenbranders vooruitstrevende grillige en kleurrijke motieven sluiten aan bij de nieuwe vormentaal die opbloeide aan het einde van de negentiende eeuw, waarbij de natuur terug werd gebracht naar een grondvorm – een vroege vorm van abstractie. Colenbrander maakte onder meer een groot aantal modellen in biscuit waarop hij met potlood en waterverf uiteenlopende decors aanbracht. Hij gaf ze stuk voor stuk een naam, variërend van ‘aardbei’, ‘kantwerk’ of ‘krachtig’ tot aan ‘draaiing’, ‘bruisend’ of ’warrig’.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Ammodo en Stroom Den Haag

Bijschrift Magali Reus x T.A.C Colenbrander

Magali Reus, Clementine (Grapes and Feathers), 2024, mixed media, 36 x 36 x 45 cm, photo: Eva Herzog, courtesy of the artist.