Tai Shani
Tai Shani schept utopische werelden. In kleurrijke decors en opstellingen combineert ze abstracte, geometrische vormen met sensuele, bloemrijke motieven die refereren aan spiritualiteit, occultisme, religie en mythologie. Feminisme en verzet vormen hierin een rode draad.
In haar eerste tentoonstelling in Nederland presenteert Shani uitsluitend nieuw werk: van schilderijen, sculptuur en installatie, tot film, geluid en werk op papier. Haar gloednieuwe film My Bodily Remains, Your Bodily Remains, And All The Bodily Remains That Ever Were, And Ever Will Be beleeft in de tentoonstelling zijn Nederlandse première.
De tentoonstelling is een reis door het universum van Tai Shani. Van absurde Madonna-beelden tot uitvergrote kaarsen en kristallen ballen, van keramiek en glas tot satijn en fluweel: de veelheid aan materialen en details maakt het geheel tot een zinnelijke ervaring. Architectonische vormen spelen een grote rol in de werken zelf, maar ook in de tentoonstellingsruimte. Zo vormt het middelste deel van de zaal één grote installatie, die doet denken aan een Egyptische graftombe. Shani verbindt het spirituele met het politieke, en dompelt de kijker onder in een fascinerende onderwereld.
Shani’s nieuwe film My Bodily Remains, Your Bodily Remains, And All The Bodily Remains That Ever Were, And Ever Will Be (2023) is een indrukwekkende film over liefde, verzet en het gebied tussen leven en dood. In kleurrijke tableaux passeren allerlei genres en tijdperken de revue: van droomachtige technicolor tot horror, van middeleeuwse taferelen tot een sciencefictionachtige toekomst. Net als in Shani’s eerdere films spelen poëtische teksten een grote rol. Deze schrijft ze zelf, maar ontleent ze ook aan uiteenlopende bronnen. Zo vertelt de film over radicale (feministische) verzetsbewegingen, en klinken er tevens epische, New Age-achtige passages uit het fictieve Book of Love. My Bodily Remains... bevat een originele score door componist Maxwell Sterling en Richard Fearless (van de bekende band Death in Vegas) naast digitale animaties door Adam Sinclair, makers waarmee Shani al jaren samenwerkt.
KM21 is trotse co-commissioner van deze film, samen met Art Night, CCA Cincinnati en POR:TA Association. KM21 is de eerste institutionele partner waar dit werk te zien is.
Tai Shani
Tai Shani groeide op in Goa en woonde onder meer in Brussel, New York en Florence. Ze begon haar carrière in modefotografie voor ze zich ging richten op videokunst, installatie, performance, schilderkunst en sculptuur. Ze woont en werkt nu in Londen. Samen met Lawrence Abu Hamdan, Helen Cammock en Oscar Murillo (in 2021 te zien in KM21) won ze in 2019 de Turner Prize. In 2020 werd Shani genomineerd voor de Max Mara-prijs. Haar werk was onder meer te zien in British Art Show 09, Turner Contemporary, Grazer Kunstverein, Glasgow International, Serpentine Galleries en Tate in Londen.
🎥: Studio Gerrit Schreurs
Hilma Af Klint & Piet Mondriaan
De tentoonstelling van Tai Shani vindt plaats in de context van de gelijktijdige tentoonstelling Hilma Af Klint & Piet Mondriaan - Levensvormen in Kunstmuseum Den Haag. Shani’s werk is zowel visueel als inhoudelijk te beschouwen als een hedendaagse ‘echo’ van deze twee iconen. Zoals de kunstenaar het zelf verwoordt: “There will be reverberations of Af Klint and Mondrian.”
Parallel aan deze twee tentoonstellingen presenteert Nest in Den Haag in samenspraak met KM21 en Kunstmuseum Den Haag de groepsexpositie Cycle, Portal, Path.
Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds